افزایش قیمت آهن

علت رشد غیر منطقی قیمت آهن در بازار چیست؟

در حالی بازار آهن درگیر نوساناتی به ظاهر متاثر از دوران کروناست که به گفته فعالان اقتصادی نه تنها بازار آهن کمترین تاثیر را از جریان کرونا داشته بلکه در جریان عامدانه شدت گرفتن فعالیت مافیای تولیدکننده فولاد در این برهه، نوسانات آهن بر بازارهای خودرو، مسکن و لوازم خانگی تاثیر گذاشته است.


علت رشد غیر منطقی قیمت آهن چیست؟

«سیدمحمدرضا مدرسی»، با اشاره به نوسانات قیمت آهن در بازار می‌گوید: این روزها بازار آهن در بازه زمانی یک روزه چندین بار دچار نوسان می‌شود به طوری که از اسفند ماه تاکنون قیمت هر کیلوگرم میلگرد از حدود ۵۷۰۰ تومان با احتساب نوسانات کاهشی و افزایشی قیمت به حدود ۶۶۰۰ تومان رسیده است.

وی با بیان این که اکثر نیاز و مصرف سازه‌های عمرانی در قالب میلگرد و تیرآهن است، می‌گوید: قیمت هر کیلوگرم تیرآهن تقریباً در بازار از ۶۴۰۰ تومان در اسفندماه به ۷۹۰۰ تومان در حال حاضر رسیده است.

این مسئول مهمترین عامل التهاب در بازار فولاد ساختمانی را سوء مدیریت و سیاست‌های چند گانه دستگاه‌های تصمیم‌گیرنده می‌داند و می‌گوید: مشکل اینجاست که تصمیماتشان دائما عوض می‌شود و استراتژی و راهبرد منسجم و مشخصی برای مدیریت بازار ندارند.

وی اضافه می‌کند: متاسفانه در حال حاضر کارخانه‌های تولیدی و دولتی و خصولتی (شبه دولتی) به بهانه‌های مختلف از جمله صادرات، ارز آوری و حذف دلالان بازار به عنوان ادبیاتی مردم پسند، بازار را تشنه نگه می‌دارند و به صورت عامدانه عرضه‌های مستمر و متناسب با نیاز بازار ندارند، در حالی که این شرکت‌ها در سال‌های پیش، نیاز کشور را تامین می‌کردند و با توجه به رونق نداشتن طرح‌های عمرانی و ساختمانی در این برهه از زمان، با عرضه‌های قطره چکانی و غیرمستمر منجر به اختلال در بازار آهن می‌شوند.

مدرسی با بیان این که نداشتن راهبرد و استراتژی توسط دستگاه‌های تنظیم بازار به خصوص سازمان صمت (صنعت، معدن و تجارت) به عنوان ناظم بازار عامل این التهابات است، می‌گوید: شرکت‌های فولادی به صورت مافیایی عمل می‌کنند به طوری که با بازارسازی کاذب توسط مشتری خاص (عوامل) خود در بورس کالا، قیمت‌ها را بیش از سقف تعیین شده در معاملات بورس کالا ثبت کرده تا منجر به ابطال معامله شوند و خلاصه این که دستگاه‌های نظارتی یا معاملات را تایید کرده یا باطل می‌کنند که در هر صورت باعث افزایش قیمت در سطح بازار می‌شود.

وی با بیان این که بازارسازی مافیای فولاد منجر به تغییر قیمت‌ها می‌شود، می‌گوید: تولیدکنندگان فولاد، علاوه بر این موارد، هیجاناتی را در بازار مصرف و شرکت‌های توزیعی ایجاد می‌کنند که منجر به شکل‌گیری چرخه نادرست در فرایند عرضه فولاد می‌شود.

مدرسی از قدرت عملکرد مافیایی فولاد یاد می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر نوسانات بازار شدیدتر شده اما نوسانات نرخ ارز و انتظارات تورمی جامعه و نبود استراتژی مدیریتی دست به دست هم داده تا این مسائل در بازار فولاد تشدید شوند.

وی با بیان این که دستگاه‌های نظارتی به جای ابطال معاملات باید با راهکارهایی مانند بها دادن به شرکت‌های برنده نشده از ایجاد بازار انحصاری و انباشت فولاد در دست شرکت‌های خاص جلوگیری کند، می‌گوید: مشکل نبود درک مدیریتی و نظارتی بر حلقه‌های متعدد از تولید تا توزیع در بازار است چرا که حلقه آخر در نظام توزیع (بنگاه‌های فروشنده آهن آلات) که خود خریدار مقاطع فولادی با قیمت بالا بوده و از نوسان‌گیری‌های مافیای فولادی متضرر باید جوابگوی علل گرانی و زیر تیغ تنظیم بازار باشند.

وی با تاثیر پذیری بازارهای مهمی مانند مسکن و خودرو از نوسانات قیمت آهن خاطرنشان می‌کند: حدود ۲۰ درصد از هزینه تولید مسکن متاثر فولاد است که با افزایش قیمت آهن در حال حاضر شاهد افزایش غیرمتعارف قیمت مسکن هستیم که اثر روانی این افزایش قیمت نیز تاثیر سوئی را بر بازار داشته است به طوری که بازارهای خودرو، لوازم خانگی و سایر صنایع نیز از افزایش قیمت فولاد، به عنوان کالای مادر تاثیر پذیرفته‌اند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان می‌کند: بازار فولاد تاثیری از شیوع کرونا نگرفته اما با گرانی بیش از حد، این کالا از سبد مصرفی جامعه خارج شده و ظرفیت تولید و انجام طرح‌های عمرانی را کاهش داده است.


شروع نوسانات بازار آهن همزمان با آغاز به کار بازار پایتخت


«سید علی مدرسی» رییس اتحادیه آهن فروشان یزد نیز با اشاره به تاثیر فعالیت بازار آهن در پایتخت بر بازار استان‌ها، اظهار می‌کند: هر چند در زمینه آهن دلال‌های زیادی فعالیت می‌کنند اما متاثر از کرونا بازار آهن تغییر چندانی نداشت بلکه با آغاز به کار بازار تهران نوسانات و آشفتگی های بازار در یزد نیز آغاز شد.


وی با اشاره به افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی بازار مسکن، خاطرنشان می‌کند: هر چند بازار مسکن ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اما افزایش قیمت بازار اهن به این اندازه نبوده است و این مسئله نشان می‍‌دهد آهن مطلقاً بر گرانی بازار مسکن تاثیر نداشته و مانند بازار بورس تحت تاثیر عواملی همچون جو روانی نیز قرار گرفته است.


این مسئول به کمک های مالی در زمان کرونا از سوی آهن فروشان اشاره می‌کند و می‌گوید: در رسته آهن فروشان وضعیت مالی و آسیب‌ها چندان محسوس نبود و توان مالی این قشر نیز به میزان نیاز به بسته‌های معیشتی نرسیده بود اما با فراخوان کمکی که به این رسته داده شد، شاهد کمک ۱۰ کیلیون تومانی آهن فروشان یزد به افراد متضرر در صنف بودیم.

منبع تجارت نیوز