تراکتور و تریلی تراکتور

تراکتور چیست 

تراکتور یک وسیله نقلیه  برای کشاورزی مدرن است که به طور عمده ای  برای ایجاد یک نیروی گرانشی  بالا  در سرعت پایین کاربرد دارد ، برای اهداف حمل تریلی تراکتور یا ماشین آلاتی مانند آنچه در کشاورزی مدرن  ، معادن  یا ساخت و سازها  استفاده می شود ، طراحی شده است. معمولاً این اصطلاح برای تعریف از وسیله ای نقلیه مزرعه ای به کار می رود که قدرت و نیروی  لازم را برای مکانیزه کردن امور  کشاورزی ، به ویژه  خاکورزی فراهم می کند ، اما امروزه کارهای عمده ای  وجود دارد. ادوات کشاورزی مثل تریلی تراکتور  ممکن است در پشت تراکتور بسته و کشیده شود یا بر روی آن پیاده  شود و همچنین در صورت مکانیزه بودن دستگاه ، تراکتور نیز می تواند منبع نیرو را فراهم کند.

 

اراکتور صنایع کشاورزی مزرعه سبز آذربایجان

تاریخچه تراکتور 

درگذشته برای گرداندن تسمه ها و گاو آهن ها  و چرخ تسمه یا تأمین توان مورد نیاز کارهای کشاورزی از ماشین‌های بخار اولیه استفاده میشد. این ماشین‌ها خودرو نبودند و اغلب به کمک دام از نقطه ای به نقطهٔ دیگر در مزرعه کشیده میشدند.


در سال‌های اخیر صنعت تراکتورسازی در جهان و ایران  پیشرفت چشمگیری داشته است. اکنون تراکتورها مجهز به اتاقک پیشرفته راننده  با کلیه وسایل و تجهیزات از جمله وسایل ایمنی مجهز می باشند. توان این گونه تراکتورها زیاد است  و دارای جعبه دنده های خودکارمدرن ، چهار چرخ محرک و فرمان هیدرولیک هستند.

استفاده از تراکتور و ماشین‌های کشاورزی در ایران به دنبال اولین نمایشگاه ماشین‌های کشاورزی که در سال 1300 شمسی در تهران برگزار شد متداول گردید.


انواع تراکتور

تراکتور، توان لازم را برای به کارگیری انواع ماشین‌های کشاورزی  مجهز تأمین میکند. کاربرد انواع تراکتور در کشاورزی مکانیزه امروزی امری ضروری به شمار میرود.

شناخت انواع تراکتور به ما در انتخاب  درست آن کمک می کند  در زیر فهرست برخی از انواع تراکتورها آمده است:

1) انواع تراکتور بر اساس موارد استفاده:

• تراکتورهای عمومی (یونیورسال)
• تراکتورهای باغی
• تراکتورهای صنعتی
• تراکتورهای شالیزار و باغچه ای

2)  انواع تراکتور بر اساس نوع چرخ:

• تراکتورهای چرخ لاستیکی
• تراکتورهای چرخ زنجیری

3) انواع تراکتورها از نظر تعداد محور محرک:

• تراکتورهای دوچرخ (تیلر)
• تراکتورهای سه چرخ
• تراکتورهای چهارچرخ (دو چرخ محرک 1 چهار چرخ محرک 2)

 

تراکتورهای عمومی :

نوعی از تراکتور است  که برای انجام بیشتر کارهای مزرعه از جمله، عملیات آماده سازی زمین، کاشت، داشت، برداشت و غیره در مزارع طراحی شده است.

مهم ترین ویژگی‌های این نوع تراکتور عبارت اند از:
قابلیت تنظیم فاصلهٔ چرخ ها در بهترین حالت
قابلیت گردش سریع در شعاع کم و مکان هائیکه تنگ هستند
سهولت و سرعت در متصل کردن و به کارگیری ادوات

تراکتورهای باغی:

این تراکتورها، تراکتورهای کوچک و متوسط و بیشتر کمرشکن با فرمان هیدرولیکی مجهز هستند. این ویژگی آنها را قادر به حرکت و کار با ادوات در اطراف و زیر درختان میسازد. تراکتورهای باغی بیشتر شاسی کوتاه و دارای چهار چرخ محرک و موتور دیزل با توانی نزدیک به 15 تا 40 اسب بخار و 2 یا 3 سیلندر هستند.


تراکتورهای چرخ زنجیری :

در انجام برخی امور به ویژه در زمین های سبک و شنی به علت نیاز به نیروی کششی و درگیری زیاد چرخ با زمین، از تراکتورهای چرخ زنجیری استفاده می شود. استفاده از این تراکتورها در کشاورزی محدود است.

ساختمان تراکتور

ساختمان تراکتورهای امروزی از هر نوع که باشند دارای چند بخش زیر است:
1)موتور

2)دستگاه انتقال توان

3)سیستم تعلیق، هدایت و کنترل

4)سیستم هیدرولیک

5)تجهیزات گوناگون مانند اتاق، شاسی، سیستم گرمایشی و …

موتور: توان لازم را برای انجام کارهای گوناگون تراکتور ایجاد میکند.