توسعه کشاورزی مکانیزه در ایران

(مقاله ای از مهندس احمد اسلامی (مدیر عامل صنایع کشاورزی مزرعه سبز آذربایجان )

توسعه کشاورزی مکانیزه در ایران چگونه پیش می‌رود؟

کشاورزی مکانیزه و مدرن  ، همچنین تکنولوژی های جدید  و قبول  آن توسط زارعین  و همچنین نیاز به درآمد بیشتر ، باعث رواج کاربرد انواع ماشین های کشاورزی مانند انواع ادوات کشاورزی  کاشت، داشت، برداشت و... درتمام نقاط کشور  به خصوص مناطق شرقی مانند آذربایجان شرقی و کل کشور  می‌شود. این مورد  در نتیجه منجر به افزایش ضریب نفوذ  مکانیزاسیون کشاورزی در مراحل مختلف تولید و توزیع محصولات می‌شود. 


کشاورزی مکانیزه در ایران چیست؟

به صورت خاص کشاورزی مدرن و پیشرفته  معنای کلی که دارد  استفاده از انواع ماشین و موتور در بخش کشاورزی با هدف کاهش هزینه های جانبی مانند تامین نیروی کارگر و غیره است. کشاورزی مدرن  نقش بسیار مهمی به عنوان عامل اصلی و کلی  توسعه کشاورزی و پاسخگویی صحیح به نیازهای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در کشور ایران بر عهده دارد.

نقش  دولت ها در پیشرفت کشاورزی مدرن

از چندین دهه گذشته انواع ماشین آلات کشاورزی در کشور ایران تولید شده اند. به طوری که امروزه ماشین آلات مدرن کشاورزی بخش اصلی  و جدائی ناپذیر عملیات های  مختلف زراعی و کشاورزی مدرن محسوب می شود. همان طور که ذکر  شد کشاورزی مدرن و ماشینی  انجام فعالیت های کشاورزی توسط منابع غیر انسانی و توسط ماشین ها است. از این رو پیشرفت مکانیزاسیون و کاربرد سیستم های مدرن  در کشاورزی در کشورهای در حال حال پیشرفت  متاثر از مداخله مستقیم یا غیر مستقیم دولت ها می باشد.

چگونه باید کشاورزی مدرن را توسعه داد

اولین چیزی  که در کشاورزی باید تحت تاثیر تکنولوژهای مدرن  متحول شود کنترل امور  انرژی فعالیت‌هایی اثر بخشی است که توان و وقت زیادی را از زارعین  می گیرد. حمل و نقل مدرن ، پمپاژ آباز چاه ، آسیاب کردن، آماده‌سازی انواع زمین، کوبید، و غیره از جمله اولین فعالیت هایی است که به دلیل نیاز به زحمت فراوان و تامین هزینه کارگری، هدف اصلی کشاورزی مکانیزه می‌باشد.

ایجاد توسعه و اشتغال

آثار مدرن و مکانیزه کردن  کشاورزی از  جهات مختلف  اقتصادی و ایجاد اشتغال قابل بررسی است. از نظر علم اقتصاد، گسترش و کارایی فعالیت ها، استفاده بهینه از منابع آبی ، تبدیل زمین‌های هرز و دیم  به زمین های حاصلخیز و بهره ور ، افزایش ضرایب  کشت و غیره از مهمترین آثار کشاورزی  مدرن  است که فرصت‌های جدیدی برای تولید در کشور ایران ایجاد کرده است. از نظر اشتغال نیز تا زمانی که کشاورزی مکانیزه با برنامه و سیاست های درست و به هنگام پیش رود زمینه‌ساز افزایش شغل های متعددی در کشور خواهد بود.

وضعیت کشاورزی مدرن  در ایران

در حدود 100 سال پیش  اولین تراکتور به کشور ایران وارد شد. این اتفاق در واقع یک آغاز  بود برای تولید سالانه 15 هزار دستگاه تراکتور  و تاسیس کارخانه تراکتورسازی سر فرگوسن در دهه های ۱۳۵۱ الی ۱۳۶۰. تولید و توزیع انواع تراکتور در ایران به طور سراسری از سال1361 تا 1370 آغاز شد.

وضعیت مکانیزاسیون ماشین های برداشت

در زمینه  برداشت نیز تعداد ماشین آلات درو شامل کمباین، انواع دروگر و... درصد بسیار کمی را تشکیل می دهد  . آمار گزارش شده این مقدار در سطح جهانی 7  دستگاه می باشد. بنابراین می توان گفت تعداد دروگر و کمباین در هر هکتار در ایران یک پانزدهم  متوسط جهانی است. ا

برنامه توسعه بهره برداری از ماشین های کشاورزی

ماشین آلات کشاورزی بر خلاف سایر نهادهای مرتبط با تولید محصولات کشاورزی تقسیم ناپذیر است. بنابراین برای انجام به صرفه و به موقع عملیات کشاورزی موضوع مالکیت و یا اجاره این ماشین‌ها مطرح می‌شود. برای استفاده بهینه از ماشین آلات کشاورزی لازم است که نظام‌های مختلف حمایتی با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور شکل بگیرد. این نظام‌ها اشکال مختلف بهره برداری و دسترسی به موقعیت ماشین آلات کشاورزی را مشخص می‌کند. هم اکنون نیز برخی از این نظام ها به صورت خصوصی، خدماتی و تعاونی در کشور ایران وجود دارد؛ که باید منطبق با نظام بهره برداری از زمین توسعه یابد.

منابع:

سایت رسا کمپانی 

https://rsacompany.ir/mechanize-farming-iran/