اردبیل - ایرنا - هجدهمین نمایشگاه تخصصی ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌های کشاورزی، شیلات، آب و خاک و تولیدات گیاهی در نمایشگاه بین‌المللی اردبیل برپا شد.

نمایشگاه ادوات کشاورزی اردبیل


به گزارش ایرنا، در این نمایشگاه که به مدت چهار روز برای بازدید عموم دایر است، تکنولوژی‌های جدید و نهاده‌های بروز کشاورزی با هدف ارتقای میزان تولید در واحد سطح محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی عرضه شده است.

نمایشگاه ادوات کشاورزی اردبیل


همچنین در این نمایشگاه غرفه ماشین‌آلات کشاورزی، غرفه تجهیزات آزمایشگاهی، غرفه سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار، غرفه تجهیزات و تاسیسات گلخانه‌ای و غرفه مکانیزاسیون کشاورزی دایر شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید کنندگان برتر نیز دستگاه‌ها و ادوات دنباله‌بند کشاورزی را به تولیدکنندگان و بهره‌برداران عرضه کرده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: برگزاری نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی فرصت مناسبی برای معرفی پتانسیل‌های موجود در بخش کشاورزی، ایجاد فرصت جهت برقراری ارتباط و شناسایی شرکت‌های معتبر در سطح کشور، آشنایی با آخرین دستاوردها و فن‌آوری‌های تخصصی ارائه شده از سوی غرفه‌داران، بهره‌گیری گسترده از تبلیغات در جهت افزایش اعتبار و معرفی بهتر شرکت‌کنندگان، واگذاری فضای کاملاً تخصصی جهت بازاریابی و معرفی کالاها و خدمات و افزایش کیفیت تولید و رسیدن به استانداردها است.

نمایشگاه ماشین‌آلات کشاورزی و شیلات در اردبیل برپا شد

نادر تقی‌زاده اظهار کرد: این نمایشگاه یک دید تجاری و برندسازی و توسعه بازرگانی در زمینه‌های سورتینگ و بسته‌بندی و صنایع تبدیلی و تکمیلی را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به حمایت از سازندگان بومی استان و پیگیری مراحل اخذ تست و استانداردسازی تولیدات صورت گرفته در راستای امکان فروش ادوات تولیدی با استفاده از تسهیلات بانکی، پیگیری اعطای تسهیلات در قالب سرمایه در گردش برای تأمین مالی کارگاه‌های فوق جزء برنامه سازمان در جهت بومی‌سازی ادوات کشاورزی به سازندگان ادوات کشاورزی استان توصیه کرد به مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه مراجعه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل مکانیزاسیون را عمده‌ترین مسیر گذر از کشاورزی کاربرمحور و خودمعیشتی به سوی کشاورزی صنعتی دانست و گفت: این موضوع مجموعه‌ای از علوم و فنون کاربردی را برای مطالعه، شناخت و بکارگیری انواع مختلف ماشین، ابزار و نیروی محرک در مراحل مختلف کاشت، داشت، برداشت و فرآوری محصولات در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.

وی با اشاره به استقبال کشاورزان از افزایش ضریب مکانیزاسیون که زیربنای توسعه کشاورزی تجاری است، ادامه داد: در این استان بخشی از اعتبارات بخش مکانیزاسیون کشاورزی از محل تسهیلات ارزان قیمت بانکی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا ادوات، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است،  ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

مساحت اراضی زراعی استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار است که ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم و ۲۲۵ هزار هکتار آن نیز به صورت آبی کشت می‌شود و در ۳۹ هزار هکتار از اراضی این استان نیز باغ احداث شده است.

سالانه بالغ بر ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که معادل چهار درصد مجموع محصولات تولید شده کشور است.